torsdag 23 december 2010

Nu är det jul......

och vi har fått så mycket snö!
Häromkvällen åkte jag skidor i månsken och runtomkring stod alla träden och höll hov, tyngda av snö. Det knirrade under skidorna och jag kunde i min fantasi både se tomtar och småfolk.
En bok jag tänker på när det blir jul är "Tomten" skriven av Viktor Rydberg, en riktig klassiker. Vackert illustrerad av Harald Wiberg.
Här följer sista versen av berättelsen och med den vill jag och mina kollegor önska er alla en riktigt

GOD JUL och  GOTT NYTT ÅR

"Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård, fott intill morgontimma.
Månen sänker sin tysta ban, snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken."
ur Tomten av Viktor Rydberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar