fredag 3 december 2010

Hallå där..........

Niklas Krog,
författare till  många barn-och ungdomsböcker, aktuell med bland annat böckerna om "Turk och Ayla"
http://www.niklaskrog.nu/

Vem är du?

Namn: Niklas Krog
Född: År 1965, i Lund.
Bor: Stockholm
Familj: Gift med min ungdomskärlek Elisabeth, tillsammans har vi barnen Max och Johanna.
Intressen: Böcker, sport & träning, dataspel och ... Tiden räcker inte till!
Yrke: Författare, men jag brukar kalla mig dagdrömmare. Det är närmare sanningen.
Dolda talanger: Squash. En sport jag önskar att jag hade upptäckt när jag var yngre.
Läser just nu: Här ligger jag och blöder, Jenny Jägerfeld. En skruvad och underbart underhållande bok.
Lyssnar på: Massor. Skulle kunna skriva en låtslista lång som en toarulle, men de senaste fynden är Dansa din djävul (Petters version av DiLevas klassiker), Mikrofonkåt (Septembers version av Petters klassiker), Only Girl (Rhianna). Men också Beloved, VNV Nation, en bombastisk pekoral som jag alltid återvänder till.
Dricker: Pepsi Max.
Äter: Min frus laxsoppa.
Framtidsplaner: Skriva färdigt en våldsam korstågsroman som jag har hållit på med sedan i våras. Blir den lika bra som jag inbillar mig blir den alldeles överjävlig. Men jag kan ha fel. Sedan ska jag kanske skriva mer om Turk och Ayla. (Tredje boken om dem är klar och kommer våren 2011.) Eller något helt annat. Livet är fullt av roligt. :)

Hur ser du på ungdomars läsning?

Tydligen finns det siffror som visar att 75 procent av alla tioåringar läser böcker, medan endast 37 procent av alla femtonåringar gör det. Siffror som är en liten aning skrämmande, inte minst för oss som skriver böcker för femtonåringar.
Skolorna lyckas alltså alldeles utmärkt med att visa tioåringar hur kul det kan vara att läsa böcker. Men av någon anledning dör intresset några år senare. Hur kommer det sig?
Jag tror att förklaringen är enkel. För en femtonåring finns oceaner av lättillgänglig förströelse i form av Facebook, Playstation, Twitter, YouTube, X-Box, Wii, dataspel och horder av bloggar. Sorglös underhållning som får timmarna att flyga i väg och vid en dator finns allt på ett musklicks avstånd.
Jag har själv lagt tusentals timmar på dataspel. När min son Max föddes fick han stanna kvar på sjukhuset några dagar. Samtidigt kom det ett nytt datorspel som jag inte kunde låta bli: http://en.wikipedia.org/wiki/Master_of_Orion
Jag spelade nästan dygnet runt, så att ögonen grusade igen och jag fick tvinga mig själv att äta och dricka. Ett spelande som bara avbröts för korta besök på BB.

En bok kräver lite mer av sin läsare, framför allt har böcker en längre startsträcka. Det tar en stund innan fantasin är igång och boken vaknar till liv. (I bästa fall. Det finns böcker som aldrig vaknar.) Då är det enklare att klicka fram ett YouTube-klipp och få en upplevelse på en gång.
En tioåring har kanske samma tillgång till roligheter som en femtonåring, men är oftast inte lika självständig. Föräldrar lever närmare sina tioåringar och det är inte lika okej för en tioåring att barrikadera sig på sitt rum med datorn.

Vad kan vi göra åt det här?
Inte mycket. Tyvärr. Det går inte att beordra fram läslust, allra minst med femtonåringar. Och tvång har heller aldrig funkat. Låter det deprimerande? Det är deprimerande.
Men vi kan inte ge upp. Och oavsett hur mörkt det ser ut så är böcker inte chanslösa. Kom ihåg Harry Potter och Twilight, som drog som feberfrossor genom världens tonårsläsning. Rätt bok vid rätt tidpunkt och också femtonåringar kommer att läsa. Frågan är vem som ska skriva den.
Blir det jag – eller kanske du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar