tisdag 23 november 2010

Framtidens bibliotek....

diskuteras på olika håll och i DN måndag den 22 /11 skriver Siv Widerberg , barnboksförfattare och Stina Zethraeus om sin syn på vad som händer och sker.
Se http://www.dn.se/kultur-noje/bibblans-sjalsliga-svaltkost-1.1213604 .
SZ skriver bland annat att "Hyscha utan skam" - tystnad är en viktig del av bibliotekens identitet". Biblioteken har alltid varit betraktade som en tystnadens oas , representant för det vilsamma, kravlösa varat...
Kan biblioteken möta det idag med och samtidigt välkomna alla olika typer av låntagare?
Jag vill tro det, efter lång erfarenhet inom biblioteksvärlden känns den idag som mycket mer bemötande och välkomnade än för 10-15 år sedan. Jag vill ha barngrupper på biblioteken, jag vill förmedla läslust och jag vill att man ska kunna fika och koppla av, jag vill att man ska mötas av vänlig personal som tycker om sitt jobb och jag vill att man ska få upplevelser som också kan vara rofyllda.
Därför är det viktigt att diskutera bibliotekens framtid, arbetssätt, hur vi tillgodoser olika låntagares behov mm. För vad vore biblioteken utan låntagare!
Läs även Järfällas biblioteksblogg http://jarfallafolkbibliotek.blogspot.com/.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar