fredag 29 oktober 2010

"Syltmackor & oturslivet"

heter boken som Anna Ehring skrivit . Den är också en av böckerna som nominerats till Augustpriset i kategorin barn-och ungdomsböcker.
"Syltmackor & oturslivet" handlar om Nisse, hans lillebror Nodi och deras pappa. Med i bilden finns också en härlig farmor som bara finns där när hon behövs. Av mamma har Nisse fått Harry - en drake som plötsligt kan prata och som älskar syltmackor.

"...Min mamma är jättedöd, skitdöd och kommer aldrig tillbaka hit till mig. Jag kallas för Nisse och är elva år ....Jag bor i Bagarmossen. Det är inget särskilt med Bagarmossen förutom att det är helt okej att bo där..."

Så inleds det första kapitlet av "Syltmackor och oturslivet" . Boken beskriver livet hur det kan te sig när det man trodde vara självklart inte är det längre. En berättelse som både beskriver sorg och glädje i det vardagliga.

Augustpriset instiftades 1988 och är den svenska bokbranchens litteraturpris.
Den 22 november tillkännages årets vinnare i de olika kategorierna som förutom barn-och ungdomsböcker är skönlitteratur och facklitteratur. De övriga nomineringarna är ;
Barn-och ungdomsböcker
Maja Maria Henriksson, ”Jag finns”
Jenny Jägerfeld, ”Här ligger jag och blöder”
Eva Lindström, ”Jag tycker inte om vatten”
Sofia Nordin, ”Det händer nu”
Lena Sjöberg , ”Tänk om”

Fackböcker:
Henrik Ekman, ”Vargen – den jagade jägaren”
Yvonne Hirdman, ”Den röda grevinnan”
Kristoffer Leandoer, ”Mask. Litteraturen som gömställe”
Magnus Linton, ”Cocaina”
Moa Matthis, ”Maria Eleonora, drottningen som sa nej”
Tina Thunander, Resa i Sharialand, Ett reportage om kvinnors liv i Saudiarabien

Skönlitteratur:
Sigrid Combüchen, ”Spill”
Magnus Florin, “Ränderna”
Johan Jönson, ”Livdikt”
Sara Stridsberg, "Darling River"
Peter Törnquist, "Kioskvridning 140 grader. En wästern"
Magnus William-Olsson, "Ingersonetterna"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar