torsdag 10 juni 2010

Shoko Ota

Under sommaren visar vi på Mora kulturhus kortfilmen ”Untitled” av Shoko Ota, som är en lågmäld känslomässig reflektion kring Sverige i kontrast till Japan, Mora i kontrast till miljonstaden Kyoto. Filmen handlar om ensamhet, om att känna sig sorgsen.

Så här skriver hon kring sin film:

”Att känna mig sorgsen är känslan jag hatar mest men brukar ofta ha, tyvärr. Jag tror att människan känner sig sorgsen när hon är ensam. Vissa kanske tycker att de är övergivna och helt ensamma. Men en dag tänkte jag såhär: Jag brukar känna mig sorgsen efter att jag har träffat någon, ringt till någon eller varit i ett folkvimmel. Det kan betyda att man inte kan känna sig sorgsen ifall man är helt ensam från början. Vi alla behöver varandra.


Jag filmade folket och trafiken i Stockholm, i Göteborg (lite grann) och den fina naturen här i Mora. Innan jag började filma har jag frågat flera kompisar om situationer då de brukar känna sig sorgsna. Och jag bad min japanska vän som gick på en annan folkhögskola här i Sverige att göra musik till filmen. Av musiken och berättelserna fick jag massa inspiration.
                                                                                                                  
Scenen som jag tycker om mest är den med fåglarna. De flög tillsammans men sen försvann den ena. Jag undrar om djur brukar känna sig ensamma och sorgsna eller inte?

Jag gav min film titeln ”Untitled” eftersom jag vill låta publiken känna öppet och uppleva själv och namnge filmen utifrån egna tankar.
Snart är jag på väg hem och jag kommer att sakna Mora, Sverige och människorna som jag har träffat under det långa äventyret. ”

Shoko Ota är född 1988 i Kyoto, Japan. Hon har studerat ämnena svenska och comparative culture på universitetet i Osaka. För att lära sig mer om svensk kultur tillbringade hon ett år på Mora Folkhögskola.

Imola Mokos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar