onsdag 29 september 2010

Hallå där.....


Lina Nääs som just har börjat läsa till bibliotekarie i Uppsala!

FAKTARUTA

Namn: Lina ”Umma” Nääs
Född: 1985
Bor: Uppsala
Familj: Mamma, Pappa, bror Erik, min brorsdotter Vera. Min ”Uppsalafamilj” Nina och Petrus och deras orangea tygapa Maggan som bara talar franska.
Intressen: Konst, Litteratur, Foto, Slöjd, Människor.
Yrke: Student på ABM-programmet vid Uppsala Universitet och timmis på Carolina Rediviva.
Dolda talanger: Spontankomponera nya texter till låtar.
Jag och mina lägenhetskompisar brukar battla varandra med det här när vi stökar i köket. Ex: ”There’s no angels on my shoulder” blir ”Subject verb agreement error”
Läser just nu: The Ethical Slut och Sara Stridsbergs senaste bok Darling River
Lyssnar på: Så här i valtider Refused – Rather be dead
Dricker: Löjliga mängder kaffe
Äter: hyffsat bra för att vara student!
Framtidsplaner: Jobba på bibliotek och fortsätta med konsten. När jag blir 65 ska jag starta ett metalband.

¤ Du är en gudabenådad konstnär, men kommer du hinna med fortsatt skapande nu när du läser ett magisterprogram?

Oj, tack! Den frågan har jag också ställt mig själv. Heltidsstudier är ju heltidsstudier och nu har jag även börjat extraknäcka på Carolina Rediviva. Penslarna kommer kanske inte stå otvättade i vardagsrummet dygnet runt som förra terminen, men däremot har jag hakat på det New York-baserade konstprojektet The Sketchbook Project (tusentals människor världen över fyller varsitt moleskin-skissblock på ett tema och skickar dem till USA där de kommer att turnera runt i gallerier över hela landet och slutligen bli låneböcker på ett bibliotek) och samlat ihop en grupp medlemmar från Uppsala, Gävle och Stockholm som kommer att träffas och fylla sina skissböcker tillsammans på nåt mysigt fik här i stan. Sen delar jag ju lägenhet med en konstelev på Wiks folkhögskola, där jag själv gick för några år sen, så jag kommer nog bli alldeles för inspirerad för att kunna hålla mig borta från allt vad skapande heter. Nånstans måste ju allt komma ut, eller hur?

¤ Vad är det bästa med Mora kulturhus? Och vad kan bli bättre?

Det bästa är planlösningen, att man kan råka hamna i en konstutställning när man bara skulle in och låna en bok, eller att man kan gena förbi poesisamlingen på väg ner från ett snabbt toalettbesök. Det är väldigt öppet. Finns det ens dörrar? Sen tycker jag att biblioteket har en imponerande seriesamling för att vara ett så pass litet bibliotek. Seriekonst hamnar ju oftast i skymundan då många förkastar dem som icke-litteratur eller barnböcker.

¤ Var vill du helst jobba i framtiden? Uppsala universitetsbibliotek eller Mora folkbibliotek? Och varför?

Det där funderar jag också på rätt mycket. Jag har ju bara läst två veckor på utbildningen men jag märker redan nu att de flesta gör en ganska hård uppdelning mellan folkbibliotek och forskningsbibliotek. För mig tror jag att båda passar väldigt bra. Jag trivs på Carolina Rediviva nu och kan tänka mig att det skulle vara spännande att som färdigutbildad bibliotekarie få vara med och styra uppsatsskrivande studenter i rätt riktning med hjälp och råd om valet av sekundärlitteratur och liknande. Samtidigt romantiserar jag folkbibliotek och folkbildning i allmänhet och vill ju dessutom nån gång i livet flytta tillbaka till min älskade ö och skaffa hus. Var ska jag annars förvara min ständigt växande, av lägenhetskompisarna smått hatade, samling av gamla trasmattor?

Berättat för Imola Mokos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar